Hoe werkt tumblr eigenlijk

Tumblr viert momenteel wereldwijd een groot succes, hoewel het netwerk allesbehalve een nieuwkomer is en alleen voor creativiteit een echte goudmijn van inspiratie is.

Het is niet duidelijk waarom nederlanderrs over het algemeen moeilijk te winnen zijn voor nieuwe online diensten. In digitale onderwerpen zijn we vaak een beetje achter bij de rest van de wereld. Dit is vooral merkbaar voor de exploitanten van sociale netwerken. Omdat in dit land alle diensten, behalve de marktleider Facebook, erg moeilijk zijn om nieuwe gebruikers aan te trekken. De slachtoffers zijn reddit, Instagram, Pinterest, LinkedIn en Co. Een andere kandidaat die massaal internationale bezoekers trekt en in Nederland nog steeds een beetje zwak is, is de microblogdienst tumblr.

Wat is tumblr?
tumblr is een sociaal netwerk en een blog-platform. Als u zich registreert als een gebruiker bij tumblr, ontvangt u automatisch uw eigen blog, die u via uw eigen domein kunt openen volgens het schema "gebruikersnaam.tumblr.com". Een gebruiker kan ook meerdere blogs parallel gebruiken - deze kunnen volledig worden geïndividualiseerd in hun ontwerp. De eigenaar van een blog kan kiezen tussen honderden kant-en-klare ontwerpen en een eigen sjabloon maken met HTML, CSS en Co. Een tumblr-blog is altijd openbaar beschikbaar.



Tegelijkertijd krijgen gebruikers toegang tot de tumblr-backend tijdens het registreren. Dit is vergelijkbaar met de newsfeed van Facebook of Twitter. Hier ziet u alle berichten van gebruikers van wie u blogs volgt, evenals meldingen over nieuwe volgers of gebruikers die hun eigen berichten hebben begunstigd. De functie Favorieten vervangt enigszins de Like-knop op Facebook. Alle berichten die zijn gemarkeerd als favorieten kunnen afzonderlijk worden bekeken in de backend. Een bericht op tumblr kan bestaan ??uit tekst, afbeeldingen, video's, links, een chatprotocol, een citaat of een audio-opname.



Een stil netwerk - tumblr geeft geen commentaar
Tumblr geeft geen commentaar. De interactie tussen gebruikers gebeurt alleen door de bijdragen te bevoordelen en door de "Rebloggen" van interessante bijdragen. Met één klik kunnen bijdragen van de newsfeed direct in een van de eigen blogs worden gepubliceerd, de originele bron wordt automatisch gekoppeld. Veel van de tumblr-blogs zijn zeer multimedia, wat inhoudt dat je voornamelijk afbeeldingen, video's of muziek deelt. Deze kunnen worden voorzien van hashtags, zoals bekend bij Twitter, en kunnen daarom worden gevonden met behulp van de zoekfunctie.

Vanwege het ontbreken van opmerkingen neigt tumblr naar een tamelijk rustig netwerk, zonder grote argumenten en shitstorms. Misschien is dat de reden waarom tumblr een publiek van voornamelijk creatieve mensen aantrekt. Het is zeldzaam om persoonlijke bijdragen te vinden over lunch of trivialiteiten op tumblr. Integendeel, er zijn veel creatieve mensen op pad en delen kunst en cultuur op een relatief hoog niveau (in vergelijking met andere platforms) met elkaar. Wat ook betekent dat de gemiddelde bezoektijden op tumblr soms langer zijn dan op Facebook. Populaire onderwerpen zijn fotografie, architectuur, reizen, mode, erotiek en design. Maar het moet ook duidelijk zijn dat dit het "gratis internet" is. Nogmaals, er zijn saaie, lelijke en walgelijke content. Subjectief, echter in mindere mate dan ergens anders in het web.

Tumblr en de GIF's
Geanimeerde GIF-afbeeldingen zijn bijna net zo oud als het internet zelf, en ze zouden waarschijnlijk uitgestorven zijn als internet niet zoveel humor had. In de afgelopen jaren beleven deze kleine grafische afbeeldingen een grote renaissance - en het niet-officiële huis van GIF-afbeeldingen is tumblr. Omdat in de stream geanimeerde GIF's onmiddellijk worden afgespeeld in tegenstelling tot andere netwerken. Sommige blogs zijn gewijd aan het verzamelen van GIF's of communiceren met hun gebruikers alleen in de vorm van grappige animaties.

De beste tumblr-blogs
Om te beginnen zijn hier een paar blogs die we volledig kunnen aanbevelen en die je zullen helpen om door tumblr te navigeren:

  • KimJongUnLookingAtThings.tumblr.com: Eigenlijk is dit "trend" begon enkele jaren geleden met de vader van de huidige Noord-Koreaanse leider, Kim Jong-Il. Ondertussen is er ook een blog die de nieuwe dictator in zijn hobby laat zien.
  • WhenYouReallyLiveInBerlin.tumblr.com: Nogmaals, dit is een kleine tumblr-trend. Ondertussen zijn er soortgelijke blogs met alle Duitse Goßstädten (bijvoorbeeld Hamburg of München). De blogs behandelen onderwerpen over de stad, vaak vanuit het nachtleven en becommentariëren ze meestal met geanimeerde GIF's.
  • AliOutfit.tumblr.com: De fotograaf Zoe Spawton woont in Berlijn en gefotografeerd (bijna) elke dag een oudere man genaamd Ali ontmoet ze elke ochtend op weg naar het werk. Ali kleedt altijd op een heel speciale manier en is, ondanks zijn leeftijd, altijd up-to-date.
  • ConceptingSocialMediaConcepts.tumblr.com: een zeer geschikte blog voor de t3n-doelgroep. Er is grappige wijsheid uit het dagelijks leven van een manager van sociale media. Met WhatShouldWeCallSocialMedia.tumblr.com is er nog een blog dat precies deze niche serveert.
  • JustTheDesign.tumblr.com: De blog draait om Archtitektur en interieur design en plaatsen regelmatig nieuwe fascinerende foto's van huizen en appartementen van over de hele wereld.
  • SportBallsReplacedWithCats.com: de naam is programma. De makers wisselen ballen uit in sportfoto's voor kleine katten. Primitief, maar grappig en creatief!